Docstoc

Rupert_Murdoch

Document Sample
Rupert_Murdoch Powered By Docstoc
					From Wikipedia, the free encyclopedia

Rupert Murdoch

Rupert Murdoch
Keith Rupert Murdoch

According to the 2009 Forbes 400, Murdoch is the 132nd-richest person in the world, with a net worth of $4 billion. While CEO of News Corp. in 2008, K. Rupert Murdoch earned a total compensation of $30,053,157, which included a base salary of $8,100,000, a cash bonus of $17,500,000, and stocks granted of $4,049,988.[2]

Rupert Murdoch - World Economic Forum Annual Meeting Davos 2007 Born Occupation Net worth Spouse(s) March 11, 1931 (1931-03-11) Melbourne, Victoria, Australia Chairman and CEO, News Corporation ▼$4.0 Billion[1] Patricia Booker (m. 1956–1967) «start: (1956)–end+1: (1968)»"Marriage: Patricia Booker to Rupert Murdoch" Location: (linkback:http://en.wikipedia.org/ wiki/Rupert_Murdoch) Anna Torv (m. 1967–1999) «start: (1967)–end+1: (2000)»"Marriage: Anna Torv to Rupert Murdoch" Location: (linkback:http://en.wikipedia.org/wiki/ Rupert_Murdoch) Wendi Deng (m. 1999–present) «start: (1999)»"Marriage: Wendi Deng to Rupert Murdoch" Location: (linkback:http://en.wikipedia.org/wiki/ Rupert_Murdoch) Prudence Murdoch (b.1958) Elisabeth Murdoch (b.1968) Lachlan Murdoch (b.1971) James Murdoch (b.1972) Grace Murdoch (b.2001) Chloe Murdoch (b.2003) Keith Murdoch (1885-1952) Elisabeth Joy Greene (b.1909)

Beginnings
Early life and family
At the time of his death Keith Murdoch was heavily in debt, but possessed within a private family trust a considerable number of newspaper shares, some of which may have actually belonged to The Herald and Weekly Times Ltd.[3] The trustees, in consultation with Keith’s widow and Rupert’s mother, Lady Murdoch, were forced to sell many of the shares and other property in order to pay death duties (inheritance taxes) and repay debt.[4] Elisabeth was able to retain only the family home, Cruden Farm, plus the shares in News Limited and its subsidiaries, a Melbourne magazine publishing company named Southdown Press and The Barrier Miner, a regional newspaper at Broken Hill, New South Wales.

Start of business career
Rupert Murdoch returned from Oxford to become managing director of News Limited in 1953. He began to direct his attention to acquisition and expansion. He bought the Sunday Times in Perth, Western Australia and, using the tabloid techniques of his father’s mentor Lord Northcliffe, made it a success. Over the next few years, Murdoch established himself in Australia as a dynamic business operator, expanding his holdings by acquiring suburban and provincial newspapers in New South Wales, Queensland, Victoria and the Northern Territory, including the Sydney afternoon tabloid, The Daily Mirror, as well as a small Sydneybased recording company, Festival Records. His acquisition of the Daily Mirror allowed him to challenge two powerful rivals in Australia’s biggest city and to outmaneuver his afternoon rival in a lengthy circulation war. His first foray outside Australia involved the purchase of a controlling interest in the New Zealand daily The Dominion. In January 1964, while touring New Zealand with friends in a rented Morris Minor after sailing across the Tasman, Murdoch read of a takeover bid for the sleepy Wellington paper by the British-based Canadian newspaper magnate, Lord Thomson of Fleet. On the spur

Children

Parents

Keith Rupert Murdoch, AC, KCSG (born 11 March, 1931 in Melbourne, Victoria), usually known as Rupert Murdoch, is an Australian-born global media mogul. He owns media outlets and is a major shareholder, chairman and managing director of News Corporation (News Corp). Beginning with one newspaper in Adelaide, Murdoch acquired and started other publications in his native Australia before expanding News Corp into the UK, US and Asian media markets. It was in the UK that he diversified into TV, creating Sky Television in 1989. In recent years he has become a leading investor in satellite television, the film industry, the Internet and the media.

1

From Wikipedia, the free encyclopedia
of the moment, he launched a counterbid. A four-way battle for control ensued in which the 32-year-old Murdoch, in a pointer of things to come, comprehensively outwitted his rivals. He took an active interest in the paper, at least until distracted by bigger undertakings, and remained the dominant shareholder in New Zealand’s Independent Newspapers Limited - the nationwide media group that ultimately developed from his takeover of The Dominion - until 2003. Later in 1964, Murdoch launched The Australian, Australia’s first national daily newspaper, which was based first in Canberra and later in Sydney. The Australian, a broadsheet, was intended to give Murdoch new respectability as a ’quality’ newspaper publisher, as well as greater political influence. The paper had a rocky start that was marked by publishing difficulties and a rapid succession of editors who found it impossible to cope with Murdoch’s persistent interference. Touted as a serious journal that was devoted to covering the affairs of the nation, the paper actually veered between tabloid sensationalism and intellectual mediocrity until Murdoch found a compliant editor who was able to tolerate his frequently unpredictable whims. The departure in 1966 of the Liberal Prime Minister Robert Menzies saw a chaotic six years of politics after Menzies’ chosen successor Harold Holt drowned and was replaced by John Gorton and William McMahon. In 1972, Murdoch acquired the Sydney morning tabloid The Daily Telegraph. In that year’s election, Murdoch threw his growing power behind the Australian Labor Party under the leadership of Gough Whitlam and duly saw it elected. As the Whitlam government began to lose public support following its re-election in 1974, Murdoch turned against Whitlam and supported the Governor-General’s dismissal of the Prime Minister. During this period, Murdoch turned his attention to Britain. His business success in Australia and his fastidious policy of making prompt periodic repayments of his borrowings had placed him in good standing with the Commonwealth Bank, which provided him with finance for his biggest venture yet, the takeover of the family company that owned The News of the World, the Sunday newspaper with the biggest circulation in Britain.

Rupert Murdoch
through his careful cultivation of its owner, who had grown tired of losing money on it. During the 1980s and early 1990s, Murdoch’s publications were generally supportive of the UK’s Prime Minister Margaret Thatcher.[6] At the end of the Thatcher/ Major era, Murdoch switched his support to the Labour Party and the party’s leader Tony Blair. The closeness of his relationship with Blair and their secret meetings to discuss national policies was to become a political issue in Britain. In 1986, Murdoch introduced electronic production processes to his newspapers in Australia, Britain and the United States. The greater degree of automation led to significant reductions in the number of employees involved in the printing process. In England, the move roused the anger of the print unions, resulting in a long and often violent dispute that played out in Wapping, one of London’s docklands areas, where Murdoch had installed the very latest electronic newspaper publishing facility in an old warehouse.[7] The unions had been led to assume that Murdoch intended to launch a new London evening newspaper from those premises, but he had kept secret his intention to relocate all the News titles there. The bitter dispute at Fortress Wapping started with the dismissal of 6000 employees who had gone on strike and resulted in street battles, demonstrations and a great deal of bad publicity for Murdoch. Many suspected that the Conservative government of Margaret Thatcher had colluded in the Wapping affair as a way of damaging the British trade union movement. Once the Wapping battle had ended, union opposition in Australia followed suit. Today, most print newspapers around the world are published using his automated production methods, with significant cost savings as a result. News Corporation has subsidiaries in the Bahamas, the Cayman Islands, the Channel Islands and the Virgin Islands. From 1986, News Corporation’s annual tax bill averaged around seven per cent of its profits.[8]

Moving into the United States
Murdoch made his first acquisition in the United States in 1973, when he purchased the San Antonio Express-News. Soon afterwards, he founded Star, a supermarket tabloid, and in 1976, he purchased the New York Post. On September 4, 1985, Murdoch became a naturalized citizen in order to satisfy the legal requirement that only US citizens were permitted to own American television stations. In 1987, in Australia he bought The Herald and Weekly Times Ltd, the company that his father had once managed. By 1991, his Australian-based News Corp. had worked up huge debts, forcing Murdoch to sell many of the American magazine interests he had acquired in the mid-1980s. Much of this debt came from his Britishbased satellite network Sky Television, which incurred massive losses in its early years of operation. As many of

Building the Empire
Acquisitions in Britain
When the daily newspaper The Sun entered the market in 1969, Murdoch acquired it and turned it into a tabloid format; by 2006 it was selling three million copies per day.[5] Murdoch acquired The Times (and The Sunday Times), the paper Lord Northcliffe had once owned, in 1981. The distinction of owning The Times came to him

2

From Wikipedia, the free encyclopedia
his other business interests had been, Sky was heavily subsidized by the profits generated by his other holdings, but eventually he was able to force rival satellite operator British Satellite Broadcasting to accept a merger on his terms in 1990. (The merged company, BSkyB, has dominated the British pay-TV market ever since.) In 1995, Murdoch’s Fox Network became the object of scrutiny from the Federal Communications Commission (FCC), when it was alleged that News Ltd.’s Australian base made Murdoch’s ownership of Fox illegal. However, the FCC ruled in Murdoch’s favor, stating that his ownership of Fox was in the best interests of the public. In the same year, Murdoch announced a deal with MCI Communications to develop a major news website, as well as founding a conservative magazine, The Weekly Standard. In the same year, News Corp. launched the Foxtel pay television network in Australia in partnership with Telstra. In 1996, Murdoch decided to enter the cable news market with the Fox News Channel, a 24-hour cable news station. Following its launch, the heavily-funded Fox News consistently eroded CNN’s market share and eventually proclaimed itself as "the most-watched cable news channel." Ratings studies released in the fourth quarter of 2004 showed that the network was responsible for nine of the top ten programs in the "Cable News" category at that time. In 1999, Murdoch significantly expanded his music holdings in Australia by acquiring the controlling share in a leading Australian independent label, Michael Gudinski’s Mushroom Records; he merged that with Festival Records, and the result was Festival Mushroom Records (FMR). Both Festival and FMR were managed by Murdoch’s son James Murdoch for several years.

Rupert Murdoch

January 12, 2009 shares in the company, since many were deciding not to buy shares in non-US companies. Some analysts believed that News Corp’s Australian domicile was leading to the company being undervalued compared with its peers. On July 20, 2005, News Corp. bought Intermix Media Inc., which held MySpace.com and other popular social networking-themed websites for $580 million USD. On September 11, 2005, News Corp. announced that it would buy IGN Entertainment for $650 million (USD).[9] Rupert Murdoch and Ted Turner are long-standing rivals. In 1996 Murdoch launched the Fox News Channel to compete against Turner’s CNN.[10] The subject of Murdoch’s alleged anti-competitive business practices resurfaced in September 2005. Australian media proprietor Kerry Stokes, owner of the Seven Network, instituted legal action against News Corporation and the PBL organization, headed by Kerry Packer. The suit stems from the 2002 collapse of Stokes’ planned cable television channel C7 Sport, which would have been a direct competitor to the other major Australian cable provider, Foxtel, in which News and PBL have major stakes. Stokes claims that News Corp. and PBL (along with several other media organizations) colluded to force C7 out of business by using undue influence to prevent C7 from gaining vital broadcast rights to major sporting events. In evidence given to the court on September 26, 2005, Stokes alleged that PBL executive James Packer came to his home in December 2000 and warned him that PBL and News Limited were "getting together" to prevent the AFL rights being granted to C7. Recently, Murdoch has bought out the Turkish TV channel, TGRT, which had been previously confiscated by the Turkish Board of Banking Regulations, TMSF. Newspapers report that Murdoch has bought TGRT in a partnership with the Turkish recording mogul Ahmet Ertegün, and Murdoch is alleged to have acquired Turkish citizenship in order to overcome the current prohibition against capital sales to foreigners.

Expansion in Asia
In 1993, Murdoch acquired Star TV, a Hong Kong company founded by Richard Li (son of Li Ka-shing) for $1 billion (Souchou, 2000:28), and subsequently set up offices for it throughout Asia. It is one of the biggest satellite TV networks in Asia. However, the deal did not work out as Murdoch had planned, because the Chinese government placed restrictions on it that prevented it from reaching most of China. It was around this time that Murdoch met his third wife Wendi Deng.

Recent activities
In late 2003, Murdoch acquired a 34 per cent stake in Hughes Electronics, the operator of the largest American satellite TV system, DirecTV, from General Motors for $6 billion (USD). In 2004, Murdoch announced that he was moving News Corp.’s headquarters from Adelaide, Australia to the United States. Choosing a US domicile was designed to ensure that American fund managers could purchase

3

From Wikipedia, the free encyclopedia

Rupert Murdoch

Political activities
Australia
Murdoch’s disconcerting experience with Thomas Playford in South Australia (see above: "Start of Business Career") and his early political activities in Australia set the pattern he would repeat around the world.[11] Murdoch found a political ally in John McEwen, leader of the Australian Country Party, who was governing in coalition with the larger Menzies-Holt Liberal Party. From the very first issue of The Australian Murdoch began taking McEwen’s side in every issue that divided the long-serving coalition partners. (The Australian, July 15, 1964, first edition, front page: “Strain in Cabinet, Liberal-CP row flares.”) It was an issue that threatened to split the coalition government and open the way for the stronger Australian Labor Party to dominate Australian politics. It was the beginning of a long campaign that served McEwen well.[12] McEwen repaid Murdoch’s support later by helping him to buy his valuable rural property Cavan, and then arranged a clever subterfuge by which Murdoch was able to transfer a large sum of money from Australia to England in order to finalize the purchase of The News of the World without obtaining the required authority from the Australian Treasury. After McEwen and Menzies retired, Murdoch transferred his support to the newly elected Leader of the Australian Labor Party, Gough Whitlam, who was elected in 1972 on a social platform that included universal free health care, free education for all Australians to tertiary level, recognition of the People’s Republic of China, and public ownership of Australia’s oil, gas and mineral resources. Rupert Murdoch’s flirtation with Whitlam turned out to be brief. He had already started his short-lived National Star[12] newspaper in America, and was seeking to strengthen his political contacts there.[13]

United States of America
Murdoch’s publications have conservative leanings in comparison with other national newspapers. During the buildup to the 2003 invasion of Iraq, all 175 Murdochowned newspapers worldwide editorialized in favor of the war.[15] Murdoch also served on the board of directors of the libertarian Cato Institute. News Corp.-owned Fox News is often criticized for its alleged Republican and/or conservative bias, though it denies these allegations. On May 8, 2006, the Financial Times reported that Murdoch would be hosting a fundraiser for Senator Hillary Clinton’s (D-New York) Senate reelection campaign.[16] Murdoch’s New York Post newspaper had opposed Clinton’s Senate run in 2000. In May 2007, Murdoch made a $5 billion offer to purchase Dow Jones, owner of the Wall Street Journal. At the time, the Bancroft family, which controlled 64% of the shares, firmly declined the offer, opposing Murdoch’s much-used strategy of slashing employee numbers and "gutting" existing systems. Later, the Bancroft family confirmed a willingness to consider a sale – besides Murdoch, the Associated Press reported that supermarket billionaire Ron Burkle and Internet entrepreneur Brad Greenspan were among the interested parties.[17] On August 1, 2007, the BBC’s "News and World Report"[18] and NPR’s Marketplace[19] radio programs reported that Murdoch had acquired Dow Jones; this news was received with mixed reactions. In a 2008 interview with Walt Mossberg, Murdoch was asked whether he had "anything to do with the New York Post’s endorsement of Barack Obama." Without hesitating, Murdoch replied, "Yeah. He is a rock star. It’s fantastic. I love what he is saying about education. I don’t think he will win Florida... but he will win in Ohio and the election. I am anxious to meet him. I want to see if he will walk the walk."[20][21]

United Kingdom
In Britain, Murdoch formed a close alliance with Margaret Thatcher, and The Sun credited itself with helping John Major to win an unexpected election victory in the 1992 general election.[22] However, in the general elections of 1997, 2001 and 2005, Murdoch’s papers were either neutral or supported Labour under Tony Blair. This has led some critics to argue that Murdoch simply supports the incumbent parties (or those who seem most likely to win an upcoming election) in the hope of influencing government decisions that may affect his businesses. The Labour Party under Blair had moved significantly to the Right on many economic issues prior to 1997. Murdoch identifies himself as a libertarian.[23] In a speech delivered in New York, Rupert Murdoch said that the UK Prime Minister Tony Blair described the BBC coverage of the Hurricane Katrina disaster as being full of hatred of America. Murdoch is a strong critic of

Renunciation of Australian citizenship
Asked about the Australian federal election, 2007 at News Corporation’s annual general meeting in New York on October 19, 2007, its chairman Rupert Murdoch, who had relinquished his former Australian citizenship for citizenship of the USA, said, "I am not commenting on anything to do with Australian politics. I’m sorry. I always get into trouble when I do that." Pressed as to whether he believed Prime Minister John Howard should be re-elected, he said: "I have nothing further to say. I’m sorry. Read our editorials in the papers. It’ll be the journalists who decide that – the editors."[14]

4

From Wikipedia, the free encyclopedia
the BBC, which he believes has a left-wing bias and is the major UK competitor to his cable network Sky. In 1998, Rupert Murdoch failed in his attempt to buy the football powerhouse Manchester United F.C. with an offer of £625 million. It was the largest amount anyone had yet offered for a sports club. It was rejected by the United Kingdom’s Competition Commission, which stated that the acquisition would have "hurt competition in the broadcast industry and the quality of British football". On June 28, 2006 the BBC reported that Murdoch and News Corporation were flirting with the idea of backing Conservative leader David Cameron at the next General Election.[24] However, in a later interview in July 2006, when he was asked what he thought of the Conservative leader, Murdoch replied "Not much".[25] In 2006, the UK’s Independent newspaper reported that Murdoch would offer Tony Blair a senior role in his global media company News Corp. when the UK prime minister stood down from office.[26] He is also accused by former Solidarity MSP Tommy Sheridan of having a personal vendetta against him and of conspiring with MI5 to produce a video of him confessing to having affairs – allegations over which Sheridan had previously sued News International and won.[27] On being arrested for perjury following the case, Sheridan claimed that the charges were "orchestrated and influenced by the powerful reach of the Murdoch empire".[28]

Rupert Murdoch

Kevin Rudd
April 21, 2007, Australian prime minister in waiting Kevin Rudd dined with Rupert Murdoch in New York, following a one-hour private meeting at Murdoch’s News Corporation Building.[32] The two men refused to say what they had discussed. Mr Murdoch would say only that they had discussed "a lot of things". Rudd would say only: "It was just a good chat about things. Life, the world, politics."[33]

Barack Obama
In early summer 2008, a "tentative truce" was brockered during a secret meeting between Barack Obama, Rupert Murdoch and Roger Ailes (President of the Fox News Channel) at the Waldorf-Astoria hotel in New York.[34][35] Obama had initially resisted Murdoch’s propositions, despite senior News Corp executives having recruited the Kennedys to act as go-betweens.[35] Obama resented Fox News’s portrayal of him "as suspicious, foreign, fearsome - just short of a terrorist," while Ailes said "it might not have been this way if Obama had more willingly come on the air instead of so often giving Fox the back of his hand."[35] A "tentative truce" was agreed upon; Obama would be portrayed more favourably, while Obama would be more willing to appear on Fox.[34]

Personal life
Marriages
Murdoch has been married three times. In 1956 he married Patricia Booker, a former shop assistant and air hostess from Melbourne with whom he had his first child, a daughter Prudence Murdoch, who was born in 1958. They were divorced in 1967, the same year that he married Anna Torv, an Estonian-born cadet journalist working for his Sydney newspaper The Daily Telegraph. Torv’s niece, also named Anna Torv, is now a voice actor and television actor on the Fox network show Fringe (TV Series). Torv and Murdoch had three children: Elisabeth Murdoch (born in Sydney, Australia on August 22, 1968), Lachlan Murdoch (born in London, UK on September 8, 1971), and James Murdoch, (born in Wimbledon, UK on December 13, 1972). Murdoch’s companies have published two novels by his then wife: Family Business (1988) and Coming to Terms (1991); both are widely regarded as vanity publications. Anna and Rupert divorced acrimoniously in June, 1999. Anna Murdoch received a settlement of US$ 1.2 billion in assets.[36] Seventeen days after the divorce, on June 25, 1999, Murdoch, then aged 68, married Chineseborn Deng Wendi (Wendi Deng in Western style). She was 30, a recent Yale School of Management graduate, and a newly appointed vice-president of STAR TV. In

Private meetings with politicians
Murdoch has a history of hosting private meetings with influential politicians. Both parties naturally dismiss such meetings as politically insignificant; social events, informal dinners or friendly drinks. It has however been argued that such meetings are significant because of Murdoch’s exceptional influence as a media oligarch, as well as his consistent interest in and involvement with politics issues.[29]

David Cameron
In August 2008 David Cameron accepted free flights to hold private talks and attend private parties with Murdoch on his yacht, the Rosehearty.[30] Cameron has declared in the Commons register of interests he accepted a private plane provided by Murdoch’s son-in-law, public relations guru Matthew Freud; Cameron has not revealed his talks with Mr Murdoch. The gift of travel in Freud’s Gulfstream IV private jet was valued at around £30,000. Others guests attending the "social events" included the then EU trade commissioner Lord Mandelson, the Russian oligarch Oleg Deripaska and co-chairman of NBC Universal Ben Silverman. The Conservatives are not disclosing what was discussed.[31]

5

From Wikipedia, the free encyclopedia

Rupert Murdoch
leadership of the publishing dynasty’s empire. But after quarrelling publicly with her assigned mentor Sam Chisholm at BSkyB, she struck out on her own as a television and film producer in London, where she has enjoyed independent success in conjunction with her second husband, Matthew Freud. It is not known whether Murdoch will remain as News Corp’s CEO indefinitely. For a while the American cable television entrepreneur John Malone was the second-largest voting shareholder in News Corporation after Murdoch himself, potentially undermining the family’s control. In 2007, the company announced that it would sell certain assets and give cash to Malone’s company in exchange for its stock. In 2007 Murdoch issued his older children with equal voting stock, perhaps to test their individual levels of interest and ability to run the company according to the standards he has set.

Portrayal on television and film
Rupert Murdoch has been portrayed by Barry Humphries in the 1991 mini-series Selling Hitler, Hugh Laurie in a parody of It’s a Wonderful Life in the television show A Bit of Fry & Laurie, Ben Mendelsohn in Black and White, Paul Elder in The Late Shift and by himself on The Simpsons. Kevin Kline’s character Rod McCain in Fierce Creatures is a harsh, thinly-disguised parody of Murdoch; so too is the media tycoon character Elliot Carver (portrayed by Jonathan Pryce) in the James Bond movie Tomorrow Never Dies.

Wendi Deng Murdoch October 1999 Anna Murdoch also remarried, to William Mann. Rupert Murdoch has two children with Deng: Grace (born in New York November 19, 2001) and Chloe (born in New York July 17, 2003).

Tax Avoidance
In 1999, The Economist reported that Newscorp Investments had made £1.4 billion ($2.1 billion) in profits over the previous 11 years but had paid no net corporation tax. It also reported that after an examination of the available accounts, Newscorp could normally have been expected to pay corporate tax of approximately $350 million. The article explained that in practice the corporation’s complex structure, international scope and use of offshore tax havens allowed News Corporation to pay minimal taxes.[37][38]

Children
Murdoch’s eldest son Lachlan, formerly the deputy chief operating officer at the News Corporation and the publisher of the New York Post, was Murdoch’s heir apparent before resigning from his executive posts at the global media company at the end of July 2005. Lachlan’s departure left James, chief executive of the satellite television service British Sky Broadcasting since November 2003, as the only Murdoch son still directly involved with the company’s operations, though Lachlan has agreed to remain on the News Corporation’s board. After graduating from Vassar College and marrying classmate Elkin Kwesi Pianim (the son of Ghanaian financial and political mogul Kwame Pianim) in 1993, Murdoch’s daughter Elisabeth, along with her husband, purchased a pair of NBC-affiliate television stations KSBW and KSBY in California with a $35 million loan provided by her father. By quickly re-organizing and re-selling them at a $12 million profit, in 1995 Elisabeth emerged as an unexpected rival to her brothers for the eventual

See also
• • • • • • List of assets owned by News Corporation News Corporation News Limited Keith Murdoch Elisabeth Murdoch Robert Maxwell

6

From Wikipedia, the free encyclopedia

Rupert Murdoch
[26] Murdoch set to back Blair - for a place in his boardroom [27] Sheridan claims to be ’victim of MI5 plot’ [28] Tommy Sheridan charged with perjury [29] Murphy, Paul (2006-02-02). "How Murdoch plans to win friends and influence people - Former Labour spin doctor shows how to gain the ear of policymakers". The Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/2006/feb/02/ broadcasting.bskyb. Retrieved on 2008-11-27. [30] "Cameron, Murdoch and a Greek island freebie". The Independent. 24 October 2008. http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/ cameron-murdoch-and-a-greek-islandfreebie-971470.html. Retrieved on 2008-10-25. [31] "Tories try to play down Aegean dinner". The Guardian. October 25, 2008. http://www.guardian.co.uk/politics/2008/oct/25/ david-cameron-rupert-murdoch-meeting. Retrieved on 2008-10-25. [32] "When Rudd met Murdoch subject menu was secret". The Sydney Morning Herald. April 22, 2007. http://www.smh.com.au/news/national/whenrudd-met-murdoch-subject-menu-was-secret/2007/ 04/21/1176697161133.html. Retrieved on 2008-10-26. [33] "Murdoch for Rudd? Why, sure". The Age. April 22, 2007. http://www.smh.com.au/news/national/whenrudd-met-murdoch-subject-menu-was-secret/2007/ 04/21/1176697161133.html. Retrieved on 2008-10-26. [34] ^ "Murdoch brokers Obama ‘truce’". Financial Times. September 2 2008. http://www.ft.com/cms/s/ 0/807f4324-7936-11dd-9d0c-000077b07658.html. Retrieved on 2008-10-26. [35] ^ "How Murdoch called Obama-Fox truce". The Guardian. September 3 2008. http://www.guardian.co.uk/world/2008/sep/03/ uselections2008.barackobama. Retrieved on 2008-10-26. [36] The Boy Who Wouldn’t Be King [37] Rupert Murdoch Laid Bare [38] Tax free: Rupert Murdoch’s zero status

Notes
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] http://www.techcrunch.com/2009/03/13/ the-2009-list-of-tech-billionaires-and-how-muchthey-lost/ 2008 CEO Compensation for K. Rupert Murdoch, Equilar.com Chenoweth (2001) p 45 Younger, R.M. (2003). "Keith Murdoch: Founder of a Media Empire". HarperCollins. Page (2003) pp. 131-135 et seq. Page (2003) p. 3, pp. 253-419 Page (2003) pp 368-393 Chenoweth (2001) pp. 300-303, 87-90, 177 News Corp. Acquires IGN for $650 Million Marketplace News Archives Shawcross (1997) pp. 21-24. In May, 1922, Keith Murdoch wrote to Northcliffe boasting of a remarkable circulation increase to the Melbourne Herald as a result of following Northcliff’s advice to seek out a good murder story: "You remarked to me that when a sensation comes, you would get all the new readers you want. Perfectly true. I had only put on 8000 when we got a murder mystery, an unprecedented one, leading to such scenes as mounted police having to be called out to check the crowds about the residence of the supposed murderer. That left us with a steady 125,000. Then came the trial when we were averaging 230,000 or thereabouts. We are left with a steady 140,000 now and I hope for a bit more." Correspondence with Keith Murdoch [microform] : [M1641] 1915-1922. Northcliffe, Alfred Harmsworth, Viscount, 1865-1922. The crime referred to was known as the Gun Alley Murder. See http://www.brightoncemetery.com/ HistoricInterments/Crimes/tirtschkea.htm ^ Don Garden, Theodor Fink: A Talent for Ubiquity (Melbourne University Press 1998) Shawcross, pp. 30-39 Michael Roland, Murdoch tight-lipped on election, ABC News Online, published October 20, 2007 Their master’s voice http://www.ft.com/cms/s/61faabde-deb8-11daacee-0000779e2340.html Associated Press "Burkle, Web Exec Might Team on Dow" Daily Telegraph report of acquisition Marketplace Report: Murdoch’s Big Buy The Daily Dish | By Andrew Sullivan Hilary Rosen: Rupert Murdoch Says Obama Will Win BBC NEWS | Magazine | Forty years of The Sun Murdoch’s politics Murdoch flirts with Conservatives The world according to Rupert

[12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]

References
• Chenoweth, Neil (2001). "Rupert Murdoch, the untold story of the world’s greatest media wizard". New York: Random House. • Shawcross, William (1997). Murdoch: the making of a media empire. New York: Simon and Schuster. • Page, Bruce (2003). The Murdoch Archipelago. Simon and Schuster UK. • Souchou, Yao (2000). "House of Glass - Culture, Modernity, and the State in Southeast Asia". Bangkok: White Lotus.

7

From Wikipedia, the free encyclopedia
• Conrad, Mark (1999-04-25) (), Murdoch Stymied in Purchase of ’United’, http://www.sportslawnews.com/ archive/articles%201999/Murdoch.html, retrieved on 2007-06-23 • Bruce Dover’s book, Rupert’s Adventures in China: How Murdoch Lost A Fortune And Found A Wife (Mainstream Publishing).

Rupert Murdoch
• http://www.pbs.org/moyers/journal/06292007/ watch4.html • Biography on nndb.com Persondata NAME ALTERNATIVE NAMES SHORT DESCRIPTION Businessman March 11, 1931 Adelaide, Australia DATE OF BIRTH PLACE OF BIRTH DATE OF DEATH PLACE OF DEATH Murdoch, Keith Rupert

External links
• Murdoch Family tree • Review of Bruce Page’s "The Murdoch Archipelago", by Godfrey Hodgson • Guardian Unlimited - Rupert Murdoch ongoing special report

Retrieved from "http://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch" Categories: Alumni of Worcester College, Oxford, Scottish-Americans, Irish-Americans, Australians of Scottish descent, Australians of Irish descent, American billionaires, American businesspeople, American mass media owners, Australian Americans, Australian billionaires, Australian businesspeople, Australian expatriates in the United States, Australian mass media owners, Baseball executives, Businesspeople from Melbourne, Murdoch family, Naturalized citizens of the United States, New York Post people, News Corporation, Newspaper publishers of the 20th century (people), Newspaper publishers of the 21st century (people), Old Geelong Grammarians, People from Adelaide, 1931 births, Living people This page was last modified on 19 May 2009, at 10:35 (UTC). All text is available under the terms of the GNU Free Documentation License. (See Copyrights for details.) Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc., a U.S. registered 501(c)(3) tax-deductible nonprofit charity. Privacy policy About Wikipedia Disclaimers

8


				
DOCUMENT INFO
Shared By:
Categories:
Tags:
Stats:
views:75
posted:5/21/2009
language:English
pages:8