; Wiki Leaks
Documents
Resources
Learning Center
Upload
Plans & pricing Sign in
Sign Out
Your Federal Quarterly Tax Payments are due April 15th Get Help Now >>

Wiki Leaks

VIEWS: 61 PAGES: 10

  • pg 1
									WikiLeaks is an international, online, self-described not-for-profit[2] organisation publishing
submissions of secret information, news leaks[5], and classified media from anonymous news
sources[6] and whistleblowers.[7] Its website, launched in 2006 under the Sunshine Press
organisation,[8] claimed a database of more than 1.2 million documents within a year of its
launch.[9] Julian Assange, an Australian Internet activist, is generally described as its founder,
editor-in-chief, and director.[10] Kristinn Hrafnsson, Joseph Farrell and Sarah Harrison are the
only other publicly known and acknowledged associates of Julian Assange.[11] Hrafnsson is
also a member of the company Sunshine Press Productions along with Assange, Ingi Ragnar
Ingason and Gavin MacFadyen.[12][13]

The group has released a number of significant documents which have become front-page
news items. Early releases included documentation of equipment expenditures and holdings
in the Afghanistan war and corruption in Kenya.[14] In April 2010, WikiLeaks published
gunsight footage from the 12 July 2007 Baghdad airstrike in which Iraqi journalists were
among those killed by an Apache helicopter, known as the Collateral Murder video. In July
of the same year, WikiLeaks released Afghan War Diary, a compilation of more than 76,900
documents about the War in Afghanistan not previously available to the public.[15] In October
2010, the group released a package of almost 400,000 documents called the Iraq War Logs in
coordination with major commercial media organisations. This allowed the mapping of
109,032 deaths in "significant" attacks by insurgents in Iraq that had been reported to Multi-
National Force – Iraq, including around 15,000 that had not been previously published.[16][17]
In April 2011, WikiLeaks began publishing 779 secret files relating to prisoners detained in
the Guantanamo Bay detention camp.[18]

In November 2010, WikiLeaks collaborated with major global media organisations to release
U.S. State department diplomatic cables in redacted format. On 1 September 2011, it became
public that an encrypted version of WikiLeaks' huge archive of unredacted U.S. State
Department cables had been available via Bittorrent for months, and that the decryption key
(similar to a password) was available to those who knew where to look. WikiLeaks blamed
the breach on its former partner, The Guardian, and that newspaper's journalist David Leigh,
who revealed the key in a book published in February 2011;[19] The Guardian argued that
WikiLeaks was to blame since they gave the impression that the decryption key was
temporary (something not possible for a file decryption key).[20] Der Spiegel reported a more
complex story[21] involving errors on both sides. The incident led to widely expressed fears
that the information released could endanger innocent lives.[22][23]




Leaks
Main article: Information published by WikiLeaks

2006–08

WikiLeaks posted its first document in December 2006, a decision to assassinate government
officials signed by Sheikh Hassan Dahir Aweys."[25] In August 2007, The Guardian
published a story about corruption by the family of the former Kenyan leader Daniel arap
Moi based on information provided via WikiLeaks.[109] In November 2007, a March 2003
copy of Standard Operating Procedures for Camp Delta detailing the protocol of the U.S.
Army at the Guantanamo Bay detention camp was released.[110] The document revealed that
some prisoners were off-limits to the International Committee of the Red Cross, something
that the U.S. military had in the past repeatedly denied.[111] In February 2008, WikiLeaks
released allegations of illegal activities at the Cayman Islands branch of the Swiss Bank
Julius Baer, which led to the bank suing WikiLeaks and obtaining an injunction which
temporarily shut down wikileaks.org.[112] The California judge had the service provider of
WikiLeaks block the site's domain (wikileaks.org) on 18 February 2008, although the bank
only wanted the documents to be removed but WikiLeaks had failed to name a contact. The
site was instantly mirrored by supporters, and later that month the judge overturned his
previous decision citing First Amendment concerns and questions about legal
jurisdiction.[113][114] In March 2008, WikiLeaks published what they referred to as "the
collected secret 'bibles' of Scientology," and three days later received letters threatening to
sue them for breach of copyright.[115] In September 2008, during the 2008 United States
presidential election campaigns, the contents of a Yahoo account belonging to Sarah Palin
(the running mate of Republican presidential nominee John McCain) were posted on
WikiLeaks after being hacked into by members of Anonymous.[116] In November 2008, the
membership list of the far-right British National Party was posted to WikiLeaks, after briefly
appearing on a blog.[117] A year later, on October 2009, another list of BNP members was
leaked.[118]

2009

In January 2009, WikiLeaks released 86 telephone intercept recordings of Peruvian
politicians and businessmen involved in the 2008 Peru oil scandal.[119] In February,
WikiLeaks released 6,780 Congressional Research Service reports[120] followed in March, by
a list of contributors to the Norm Coleman senatorial campaign[121][122] and a set of documents
belonging to Barclays Bank that had been ordered removed from the website of The
Guardian.[123] In July, it released a report relating to a serious nuclear accident that had
occurred at the Iranian Natanz nuclear facility in 2009.[124] Later media reports have
suggested that the accident was related to the Stuxnet computer worm.[125][126] In September,
internal documents from Kaupthing Bank were leaked, from shortly before the collapse of
Iceland's banking sector, which led to the 2008–2012 Icelandic financial crisis. The document
shows that suspiciously large sums of money were loaned to various owners of the bank, and
large debts written off.[127] In October, Joint Services Protocol 440, a British document
advising the security services on how to avoid documents being leaked was published by
WikiLeaks.[128] Later that month, it announced that a super-injunction was being used by the
commodities company Trafigura to gag The Guardian (London) from reporting on a leaked
internal document regarding a toxic dumping incident in the Ivory Coast.[129][130] In
November, it hosted copies of e-mail correspondence between climate scientists, although
they were not originally leaked to WikiLeaks.[131][132] It also released 570,000 intercepts of
pager messages sent on the day of the 11 September attacks.[133] During 2008 and 2009,
WikiLeaks published the alleged lists of forbidden or illegal web addresses for Australia,
Denmark and Thailand. These were originally created to prevent access to child pornography
and terrorism, but the leaks revealed that other sites covering unrelated subjects were also
listed.[134][135][136]

2010

In mid-February 2010, WikiLeaks received a diplomatic cable from the US Embassy in
Reykjavik relating to the Icesave scandal, which they published on 18 February.[137] The
cable, known as Reykjavik 13 was the first of the classified documents WikiLeaks published
among those allegedly provided to them by US Army Private Bradley Manning. In March
2010, WikiLeaks released a secret 32-page U.S. Department of Defense Counterintelligence
Analysis Report written in March 2008 discussing the leaking of material by WikiLeaks and
how it could be deterred.[138][139][140] In April, a classified video of the 12 July 2007 Baghdad
airstrike was released, showing two Reuters employees being fired at, after the pilots
mistakenly thought the men were carrying weapons, which were in fact cameras.[141] In the
week following the release, "wikileaks" was the search term with the most significant growth
worldwide in the last seven days as measured by Google Insights.[142] In June 2010, Manning
was arrested after alleged chat logs were turned in to the authorities by former hacker Adrian
Lamo, in whom he had confided. Manning reportedly told Lamo he had leaked the
"Collateral Murder" video, in addition to a video of the Granai airstrike and around 260,000
diplomatic cables, to WikiLeaks.[143] In July, WikiLeaks released 92,000 documents related
to the war in Afghanistan between 2004 and the end of 2009 to The Guardian, The New York
Times and Der Spiegel. The documents detail individual incidents including friendly fire and
civilian casualties.[144] At the end of July, a 1.4 GB "insurance file" was added to the Afghan
War Diary page, whose decryption details would be released if WikiLeaks or Assange were
harmed.[86] About 15,000 of the 92,000 documents have not yet been released on WikiLeaks,
as the group is currently reviewing the documents to remove some of the sources of the
information. WikiLeaks asked the Pentagon and human-rights groups to help remove names
from the documents to reduce the potential harm caused by their release, but did not receive
assistance.[145] Following the Love Parade stampede in Duisburg, Germany, on 24 July 2010,
a local resident published internal documents of the city administration regarding the
planning of Love Parade. The city government reacted by securing a court order on 16
August forcing the removal of the documents from the site on which it was hosted.[146] On 20
August 2010, WikiLeaks released a publication entitled Loveparade 2010 Duisburg planning
documents, 2007–2010, which comprised 43 internal documents regarding the Love Parade
2010.[147][148] Following on from the leak of information from the Afghan War, in October
2010, around 400,000 documents relating to the Iraq War were released. The BBC quoted
The Pentagon referring to the Iraq War Logs as "the largest leak of classified documents in its
history." Media coverage of the leaked documents focused on claims that the U.S.
government had ignored reports of torture by the Iraqi authorities during the period after the
2003 war.[149]

Diplomatic cables release

Main articles: United States diplomatic cables leak, contents, and reactions

On 28 November 2010, WikiLeaks and five major newspapers from Spain (El País), France
(Le Monde), Germany (Der Spiegel), the United Kingdom (The Guardian), and the United
States (The New York Times) started to simultaneously publish the first 220 of 251,287 leaked
confidential—but not top-secret—diplomatic cables from 274 US embassies around the
world, dated from 28 December 1966 to 28 February 2010.[150][151] WikiLeaks plans to
release the entirety of the cables in phases over several months.[151]

The contents of the diplomatic cables include numerous unguarded comments and revelations
regarding: critiques and praises about the host countries of various US embassies; political
manoeuvring regarding climate change; discussion and resolutions towards ending ongoing
tension in the Middle East; efforts and resistance towards nuclear disarmament; actions in the
War on Terror; assessments of other threats around the world; dealings between various
countries; US intelligence and counterintelligence efforts; and other diplomatic actions.
Reactions to the United States diplomatic cables leak varied. On 14 December 2010 the
United States Department of Justice issued a subpoena directing Twitter to provide
information for accounts registered to or associated with WikiLeaks.[152] Twitter decided to
notify its users.[153] The overthrow of the presidency in Tunisia has been attributed in part to
reaction against the corruption revealed by leaked cables.[154][155][156]

2011–12

Main articles: Guantanamo Bay files leak, Global Intelligence Files leak, and Syria Files

In late April 2011, files related to the Guantanamo prison were released.[157] In December
2011, WikiLeaks started to release the Spy Files.[158] On 27 February 2012, WikiLeaks began
publishing more than five million emails from the Texas-headquartered "global intelligence"
company Stratfor.[159]

On 5 July 2012, WikiLeaks began publishing the Syria Files, more than two million emails
from Syrian political figures, ministries and associated companies, dating from August 2006
to March 2012.[160]

Announcements of upcoming leaks

In May 2010, WikiLeaks said it had video footage of a massacre of civilians in Afghanistan
by the US military which they were preparing to release.[161][162]

In an interview with Chris Anderson on 19 July 2010, Assange showed a document
WikiLeaks had on an Albanian oil-well blowout, and said they also had material from inside
BP,[163] and that they were "getting enormous quantity of whistle-blower disclosures of a very
high calibre" but added that they had not been able to verify and release the material because
they did not have enough volunteer journalists.[164]

In October 2010, Assange told a leading Moscow newspaper that "The Kremlin had better
brace itself for a coming wave of WikiLeaks disclosures about Russia".[165][166] Assange later
clarified: "we have material on many businesses and governments, including in Russia. It's
not right to say there's going to be a particular focus on Russia".[167]

In a 2009 Computerworld interview, Assange claimed to be in possession of "5GB from
Bank of America". In 2010 he told Forbes magazine that WikiLeaks was planning another
"megaleak" early in 2011, from inside the private sector, involving "a big U.S. bank" and
revealing an "ecosystem of corruption". Bank of America's stock price fell by 3% as a result
of this announcement.[168][169] Assange commented on the possible impact of the release that
"it could take down a bank or two."[170][171] In August 2011, Reuters announced that Daniel
Domscheit-Berg had destroyed approximately 5GB of data cache from Bank of America, that
Assange had under his control.[172]

In December 2010, Assange's lawyer, Mark Stephens, told The Andrew Marr Show on BBC
Television that WikiLeaks had information it considered to be a "thermo-nuclear device"
which it would release if the organisation needs to defend itself against the authorities.[173]
In January 2011, Rudolf Elmer, a former Swiss banker, passed on data containing account
details of 2,000 prominent people to Assange, who stated that the information will be vetted
before being made publicly available at a later date.[174]

Backlash and pressure




A truck bearing a slogan and WikiLeaks logo as a prop at the Occupy Wall Street protest in
New York on 25 September 2011

Operational challenges

Assange has acknowledged that the practice of posting largely unfiltered classified
information online could one day lead the website to have "blood on our hands."[25][175] He
expressed the view that the potential to save lives, however, outweighs the danger to
innocents.[176] Furthermore, WikiLeaks has highlighted independent investigations which
have failed to find any evidence of civilians harmed as a result of WikiLeaks'
activities.[177][178] A surveillance-resistant social network, Friends of WikiLeaks (FoWL), was
launched by supporters of the organization in May 2012 to perform advocacy.[179][180][181]

Response from media

Chinese journalist Shi Tao was sentenced to 10 years in 2005 after publicising an email from
Chinese officials about the anniversary of the Tiananmen Square massacre.[182] An article in
The New Yorker said:

One of the WikiLeaks activists owned a server that was being used as a node for the Tor
network. Millions of secret transmissions passed through it. The activist noticed that hackers
from China were using the network to gather foreign governments’ information, and began to
record this traffic. Only a small fraction has ever been posted on WikiLeaks, but the initial
tranche served as the site's foundation, and Assange was able to say, "[w]e have received over
one million documents from thirteen countries."[25][183]

Assange responded to the suggestion that eavesdropping on Chinese hackers played a crucial
part in the early days of WikiLeaks by saying "the imputation is incorrect. The facts concern
a 2006 investigation into Chinese espionage one of our contacts was involved in. Somewhere
between none and handful of those documents were ever released on WikiLeaks. Non-
government targets of the Chinese espionage, such as Tibetan associations were informed (by
us)".[184]
Response from governments

Australia

On 16 March 2009, the Australian Communications and Media Authority added WikiLeaks
to their proposed blacklist of sites that will be blocked for all Australians if the mandatory
internet filtering censorship scheme is implemented as planned.[185][186] The blacklisting had
been removed by 29 November 2010.[187]

People's Republic of China

The WikiLeaks website claims that the government of the People's Republic of China has
attempted to block all traffic to web sites with "wikileaks" in the URL since 2007, but that
this can be bypassed through encrypted connections or by using one of WikiLeaks' many
covert URLs.[188]

Germany

The home of Theodor Reppe, registrant of the German WikiLeaks domain name,
wikileaks.de, was raided on 24 March 2009 after WikiLeaks released the Australian
Communications and Media Authority (ACMA) censorship blacklist.[189] The site was not
affected.[190][191]

Iceland

After the release of the 2007 airstrikes video and as they prepared to release film of the
Granai airstrike, Julian Assange has said that his group of volunteers came under intense
surveillance. In an interview and Twitter posts he said that a restaurant in Reykjavík where
his group of volunteers met came under surveillance in March; that there was "covert
following and hidden photography" by police and foreign intelligence services; that an
apparent British intelligence agent made thinly veiled threats in a Luxembourg car park; and
that one of the volunteers was detained by police for 21 hours. Another volunteer posted that
computers were seized, saying "If anything happens to us, you know why ... and you know
who is responsible."[192] According to the Columbia Journalism Review, "the Icelandic press
took a look at Assange’s charges of being surveilled in Iceland [...] and, at best, have found
nothing to substantiate them."[193]

In August 2009, Kaupthing Bank secured a court order preventing Iceland's national
broadcaster, RÚV, from broadcasting a risk analysis report showing the bank's substantial
exposure to debt default risk. This information had been leaked by a whistleblower to
WikiLeaks and remained available on the WikiLeaks site; faced with an injunction minutes
before broadcast, the channel ran with a screen grab of the WikiLeaks site instead of the
scheduled piece on the bank. Citizens of Iceland were reported to be outraged that RÚV was
prevented from broadcasting news of relevance.[194] Therefore, WikiLeaks has been credited
with inspiring the Icelandic Modern Media Initiative, a bill meant to reclaim Iceland's 2007
Reporters Without Borders (Reporters sans frontières) ranking as first in the world for free
speech. It aims to enact a range of protections for sources, journalists, and publishers.[195][196]
Birgitta Jónsdóttir, a former WikiLeaks volunteer and member of the Icelandic parliament, is
the chief sponsor of the proposal.
Thailand

The Centre for the Resolution of the Emergency Situation (CRES) is currently censoring the
WikiLeaks website in Thailand[197] and more than 40,000 other webpages[198] because of the
emergency decree declared in Thailand at the beginning of April 2010 as a result of political
instabilities.[199]

United States

On 17 July 2010, Jacob Appelbaum spoke on behalf of WikiLeaks at the Hackers on Planet
Earth conference in New York City, replacing Assange because of the presence of federal
agents at the conference.[200][201] He announced that the WikiLeaks submission system was
again up and running, after it had been temporarily suspended.[200][202][203] Assange was a
surprise speaker at a TED conference on 19 July 2010 in Oxford, and confirmed that the site
had begun accepting submissions again.[163]

Upon returning to the US from the Netherlands, on 29 July, Appelbaum was detained for
three hours at the airport by US agents, according to anonymous sources.[204] The sources told
Cnet that Appelbaum's bag was searched, receipts from his bag were photocopied, and his
laptop was inspected, although in what manner was unclear.[204] Appelbaum reportedly
refused to answer questions without a lawyer present, and was not allowed to make a phone
call. His three mobile phones were reportedly taken and not returned.[204] On 31 July, he
spoke at a Defcon conference and mentioned his phone being "seized". After speaking, he
was approached by two FBI agents and questioned.[204]

Access to WikiLeaks is currently blocked in the United States Library of Congress.[205] On 3
December 2010 the White House Office of Management and Budget sent a memo forbidding
all unauthorised federal government employees and contractors from accessing classified
documents publicly available on WikiLeaks and other websites.[206] The U.S. Army, the
Federal Bureau of Investigation, and the Justice Department are considering criminally
prosecuting WikiLeaks and Assange "on grounds they encouraged the theft of government
property",[207] although former prosecutors say doing so would be difficult.[73] According to a
report on the Daily Beast website, the Obama administration asked Britain, Germany, and
Australia among others to also consider bringing criminal charges against Assange for the
Afghan war leaks and to help limit Assange's travels across international borders.[208]
Columbia University students have been warned by their Office of Career Services that the
U.S. State Department had contacted the office in an email saying that the diplomatic cables
which were released by WikiLeaks were "still considered classified" and that "online
discourse about the documents 'would call into question your ability to deal with confidential
information.'"[209]

All U.S. federal government staff have been blocked from viewing WikiLeaks.[210]

As in individual responses, government officials had mixed feelings. Although Hillary
Clinton refused to comment on specific reports, she claimed that the leaks "put people's lives
in danger" and "threatens national security."[24] Former United States Secretary of Defense
Robert Gates commented, "Is this embarrassing? Yes. Is it awkward? Yes. Consequences for
U.S. foreign policy? I think fairly modest."[24]

Response from corporations
Facebook

WikiLeaks claimed in April 2010 that Facebook deleted its fan page, which had 30,000
fans.[211][212][213] However, as of 7 December 2010 the group's Facebook fan page was
available and had grown by 100,000 fans daily since 1 December,[214] to more than
1.6 million fans. It was also the largest growth of the week.[215] Regarding the presence of
WikiLeaks on Facebook, Andrew Noyes, the company's D.C.-based Manager of Public
Policy Communications, has stated "the Wikileaks Facebook Page does not violate our
content standards nor have we encountered any material posted on the page that violates our
policies."[216]

U.S. diplomatic cables leak responses

According to The Times (London), WikiLeaks and its members have complained about
continuing harassment and surveillance by law enforcement and intelligence organisations,
including extended detention, seizure of computers, veiled threats, "covert following and
hidden photography."[161] Two lawyers for Julian Assange in the United Kingdom told The
Guardian that they believed they were being watched by the security services after the U.S.
cables leak, which started on 28 November 2010.[217]

Furthermore, several companies severed ties with WikiLeaks. After providing 24-hour
notification, American-owned EveryDNS dropped WikiLeaks from its entries on 2 December
2010, citing DDoS attacks that "threatened the stability of its infrastructure".[41][218] The site's
'info' DNS lookup remained operational at alternative addresses for direct access respectively
to the WikiLeaks and Cablegate websites.[219] On the same day, Amazon.com severed its ties
with WikiLeaks, to which it was providing infrastructure services, after an intervention by an
aide of U.S. Senator Joe Lieberman.[220][221][222] Amazon denied acting under political
pressure, citing a violation of its terms of service.[223] Citing indirect pressure from the U.S.
Government, Tableau Software also dropped WikiLeaks' data from its site for people to use
for data visualisation.[224][225]

In the days following, hundreds of (and eventually more than a thousand)[226] mirrors of the
WikiLeaks site appeared, and the Anonymous group of Internet activists called on supporters
to attack the websites of companies which opposed WikiLeaks,[227] under the banner of
Operation Payback, previously aimed at anti-piracy organisations.[228] AFP reported that
attempts to shut down the wikileaks.org address had led to the site surviving via the so-called
Streisand effect, whereby attempts to censor information online leads to it being replicated in
many places.[229]

On 3 December, PayPal, the payment processor owned by eBay, permanently cut off the
account of the Wau Holland Foundation that had been redirecting donations to WikiLeaks.
PayPal alleged that the account violated its "Acceptable Use Policy", specifically that the
account was used for "activities that encourage, promote, facilitate or instruct others to
engage in illegal activity."[230][231] The Vice President of PayPal later stated that they stopped
accepting payments after the "State Department told us these were illegal activities. It was
straightforward." Later the same day, he said that his previous statement was incorrect, and
that it was in fact based on a letter from the State Department to WikiLeaks.[232] On 8
December 2010, the Wau Holland Foundation released a press statement, saying it has filed a
legal action against PayPal for blocking its account used for WikiLeaks payments and for
libel due to PayPal's allegations of "illegal activity".[233]
On 6 December, the Swiss bank PostFinance announced that it had frozen the assets of
Assange that it holds, totalling €31,000. In a statement on its website, it stated that this was
because Assange "provided false information regarding his place of residence" when opening
the account.[234] WikiLeaks released a statement saying this was because Assange, "as a
homeless refugee attempting to gain residency in Switzerland, had used his lawyer's address
in Geneva for the bank's correspondence".[235]

On the same day, MasterCard announced that it was "taking action to ensure that WikiLeaks
can no longer accept MasterCard-branded products", adding "MasterCard rules prohibit
customers from directly or indirectly engaging in or facilitating any action that is illegal."[236]
The next day, Visa Inc. announced it was suspending payments to WikiLeaks, pending
"further investigations".[237] In a move of support for WikiLeaks, XIPWIRE established a
way to donate to WikiLeaks, and waived their fees.[238] Datacell, the Swiss-based IT company
that enabled WikiLeaks to accept credit card donations, announced that it would take legal
action against Visa Europe and Mastercard, in order to resume allowing payments to the
website.[239]

On 7 December 2010, The Guardian stated that people could donate to WikiLeaks via
Commerzbank in Kassel, Germany, or Landsbanki in Iceland, or by post to a post office box
at the University of Melbourne or at the wikileaks.ch domain.[240]

The UN High Commissioner for Human Rights Navi Pillay stated that Visa, Mastercard, and
Amazon may be "violating WikiLeaks' right to freedom of expression" by withdrawing their
services.[241]

On 21 December, media reported that Apple had removed an application from its App Store,
which provided access to the embassy cable leaks.[242]

As part of its 'Initial Assessments Pursuant to ... WikiLeaks', the US Presidential Executive
Office has issued a memorandum to the heads of Executive Departments and Agencies
asking whether they have an 'insider threat program'.[243][244]

On 14 July 2011 WikiLeaks and DataCell Ltd. of Iceland filed a complaint against the
international card companies, VISA Europe and MasterCard Europe, for infringement of the
antitrust rules of the EU, in response to their withdrawal of financial services to the
organisation. In a joint press release, the organisations stated: "The closure by VISA Europe
and MasterCard of Datcell‘s access to the payment card networks in order to stop donations
to WikiLeaks violates the competition rules of the European Community."[245]

Response from the financial industry

Since the publications of CableGate, WikiLeaks has faced an unprecedented global financial
blockade by major finance companies including Mastercard, Visa and PayPal although there
has been no legal accusation of any wrongdoing.

In October 2010, it was reported that Moneybookers, which collected donations for
WikiLeaks, had ended its relationship with the site. Moneybookers stated that its decision had
been made "to comply with money laundering or other investigations conducted by
government authorities, agencies or commissions."[246]
On 18 December 2010, Bank of America announced it would "not process transactions of any
type that we have reason to believe are intended for Wikileaks," citing "Wikileaks might be
engaged in activities ... inconsistent with our internal policies for processing payments".
WikiLeaks responded in a tweet by encouraging their supporters who were BoA customers to
close their accounts. Bank of America has long been believed to be the target of WikiLeaks'
next major release.[247]

Late in 2010, Bank of America approached the law firm of Hunton & Williams to put a stop
to WikiLeaks. Hunton & Williams assembled a group of security specialists, HBGary
Federal, Palantir Technologies, and Berico Technologies.

During 5 and 6 February 2011, Anonymous hacked HBGary's web site, copied tens of
thousands of documents from HBGary, posted tens of thousands of company emails online,
and usurped Barr's Twitter account in revenge. Some of the documents taken by Anonymous
show HBGary Federal was working on behalf of Bank of America to respond to WikiLeaks'
planned release of the bank's internal documents. Emails detailed a supposed business
proposal by HBGary to assist Bank of America's law firm, Hunton & Williams, and revealed
that the companies were willing to break the law to bring down WikiLeaks and Anonymous.

"CEO Aaron Barr thought he'd uncovered the hackers' identities and like rats, they'd scurry
for cover. If he could nail them, he could cover up the crimes H&W, HBGary, and BoA
planned, bring down WikiLeaks, decapitate Anonymous, and place his opponents in prison
while collecting a cool fee. He thought he was 88% right; he was 88% wrong."[248]

In October 2011 Julian Assange said the financial blockade had destroyed 95% of WikiLeaks'
revenues and announced that it was suspending publishing operations in order to focus on
fighting the blockade and raising new funds.[249]

On 18 July 2012 Wikileaks, shunned by the financial industry and almost broke, announced
that it had found a new way to accept donations again. Accordingly, the Fund for the Defense
of Net Neutrality (FDNN) had agreed to channel contributions via Carte Bleue, and
WikiLeaks claimed that contractual obligation would prevent Visa and MasterCard to block
participation in such transactions.[250]

								
To top