Soalan tekateki 50

Document Sample
Soalan tekateki 50 Powered By Docstoc
					Soalan 50: Burung apakah yang boleh berdiri,         Jawapan: Penguin
boleh baring tetapi tak boleh duduk?
Soalan 49: Gajah lalu titi patah, lepas tu kambing   Jawapan: PATAH BALIK laaa, benggang pasal titi
pula lalu. Apa yang patah pulak?                     tu dah patah.
Soalan 48: Lima pasang stokin direndam di dalam Jawapan: Stokin tu basah lah....
laut merah. Setiap pasang stokin itu berwarna
putih, hijau, biru, kuning dan hitam. Apa akan
terjadi kepada semua stokin tersebut?
Soalan 47: Dalam banyak-banyak cecair, cecair        Jawapan: Telur
apakah yang akan menjadi beku apabila
dipanaskan?
Soalan 46: Dalam banyak-banyak kuih, kuih            Jawapan: Kuih Donut
apakah yang orang makan tepinya sahaja?
Tengahnya tidak dimakan.
Soalan 45: Apa tiga jenis buah yang terselamat       Jawapan: Buah keranji sebab dalam perahu,
dalam kebakaran disebuah kedai?                      pisang emas sebab dibawa belayar dan buah
                                                     cempedak sebab diluar pagar.(berdasarkan pantun
                                                     melayu)
Soalan 44: Apabila ditarik yang diatas gembira       Jawapan: Pengail yang dapat ikan.
dan yang di bawah merana. Apakah ia?
Soalan 43: Aku berjalan di tepi pantai, diatas pasir Jawapan: Aku berjalan secara mengundur!
tanpa mencecah air. Bila ku toleh kebelakang, tiada
kesan tapak kakiku. Kenapa?
Soalan 43: Seekor lembu menghadap utara,             Jawapan: Kebawah! Ia masih tetap menghadap ke
kemudian pusing kekanan 180 darjah, kemudian         bawah dan memakan rumput.
270 darjah kekiri. Kearah mana lembu itu
menghadap sekarang?
Soalan 42: Bila loceng bas ditekan, bas akan         Jawapan: Spedometer bas lah...
berhenti. Apa yang akan turun dahulu?
Soalan 41: Apa bezanya jatuh pokok kelapa            Jawapan: Jatuh pokok kelapa, naik dulu baru
dengan jatuh perigi?                                 jatuh, jatuh perigi jatuh dulu baru naik.
Soalan 40: Kenapa doktor bedah kalau melakukan Jawapan: Kalau matanya yang ditutup, dia tak
pembedahan mulutnya ditutup ?                  dapat melihat!
Soalan 39: Kenapa mayat dibungkus kain putih?        Jawapan: Kalau dibungkus dengan kain hitam ,
                                                     siapa takut!!!!
Soalan 38: Bila gajah jadi ayam, lalu singa jadi     Jawapan: Ayam jadi banyaklah bilangannya.
ayam,dan kambing jadi ayam. maka ayam menjadi
apa?
Soalan 37: Panjang mana ekor tikus dengan ekor       Jawapan: Panjang ekor tikus, karena tikus kalau
kuda?                                                berjalan ekornya menyentuh tanah.
Soalan 36: Kenapa di tepi rel keretaapi ditaruh      Jawapan: Kerana kalau ditaruh pisang goreng
batu kerikil?                                        pasti jadi rebutan.
Soalan 35: Lampu apa yang kalau dipecahkan           Jawapan: Lampu jiran tetangga kita. Cobalah
keluar orangnya?                                     pecahkan, nanti akan keluar orangnya.
Soalan 34: Kalau ditutup dia akan mengintai,tapi     Jawapan: Orang naik beca semasa hujan
kalau dibuka dia akan marah-marah?
Soalan 33: Ada satu benda, kita berdiri dia baring, Jawapan: Tapak kaki kitalah.
kita baring dia berdiri tapi bila kita jalan dia pun
ikut sama. Nak tinggal tak boleh pulak tu.
Soalan 32: Mengapa guru sejarah selalu botak di        Jawapan: Kerana guru sejarah memikirkan masa
bahagian belakang kepala, sedangkan profesor           lampau,sedang profesor memikir untuk masa
dibahagian depan?                                      depan.
Soalan 31: Apakah benar kita bakal sial jika jumpa Jawapan: Ia bergantung kepada kedudukan anda
dengan kucing hitam?                               samaada anda manusia atau tikus!
Soalan 30: Kenapa kecantikan lebih penting bagi        Jawapan: Sebab lelaki yang bodoh jumlahnya
seorang perempuan dibandingkan dengan                  lebih banyak dibandingkan lelaki yang buta.
kepintarannya?
Soalan 29: Kalau manusia panjat pokok nampak           Jawapan: Nampak pembohongnya, Sebab kura-
bukit, kalau kura-kura panjat pokok nampak apa?        kura mana boleh panjat pokok.
Soalan 28: Apakah yang berada diantara langit          Jawapan: Mungkin ada banyak jawapan, tapi kat
dan bumi.                                              sini jawapan yang dikehendaki adalah "dan"
Soalan 27:Apakah benda bertali yang apabila kita Jawapan: Gasing! Tak kiralah gasing cina ke
pegang, ia akan mati, tetapi bila dilepaskan ia akan gasing melayu ke semuanya sama.
hidup, namun akan mati juga bila dibiarkan lama-
lama?
Soalan 26:Apabila suami dapat, maka isterinya          Jawapan: Gelaran Dato, Bila Suami mendapat
pun dapat sama, tetapi bila si isteri yang dapat, si   gelaran Dato, Isteri akan dapat gelaran Datin,
suami tak mendapat sama. Apakah itu?                   Tetapi bila Isteri mendapat gelaran Dato, suami
                                                       tidak mendapat sama.
Soalan 25:Jika sebatang pokok dipotong akan            Jawapan:Seluar panjang. Bila dipotong ianya akan
menjadi semakin rendah, apakah bendanya yang           semakin tinggi.
semakin dipotong semakin menjadi tinggi?
Soalan 24: Tulang seperti ikan, jinjang seperti        Jawapan: Antena TV. Kadang orang pasang kat
zirafah. Kadang di atas, kadang di bawah. Kalau        atas bumbung, kadang pacak jer kat tanah, kalau
salah kedudukan boleh kabur pandangan, kurang          kedudukan tak betul, gambar pun kabur, suara pun
pendengaran.                                           tak ada....
Soalan 23: Bila makan pisang, buang kulit, tapi        Jawapan: Buang tebiat
kalau makan kulit, buang apa?
Soalan 22: Batang apa berlubang-lubang, Tirus di Jawapan: Batang hidung engkaulah!
atas di bawah Kembang, Terkadang tegak terkadang
tumbang, celaka benar kalau ditebang.
Soalan 21: Pak Ali ada sebuah ladang, tetapi dia       Jawapan: Dua-dua tak tumbuh, sebab dia tanam
nak tanam 2 jenis pokok iaitu getah dengan koko.       separuh je. Hehehe!!
Untuk memenuhi cita-citanya dia pun tanamlah
pokok getah separuh dan pokok koko separuh,
Soalannya pokok apa tumbuh dulu?
Soalan 20: Ada seorang wanita yang sarat               Jawapan: Sebab anak dia tu perempuan
mengandung dan nak bersalin, lalu suami dia bawa
isteri tu ke hospital. Dia melalui ladang kopi dan
lombong bijih timah. Lepas anak dia lahir,
dinamakan Fatimah. Kenapa ?
Soalan 19: Negara apa yang banjir dulu lepas tu        Jawapan: Bahrain - bah tu banjir, 'rain' tu hujan...
baru hujan?
Soalan 18: Kalau kancil dengan rusa berlaga, siapa Jawapan: Pemandunya lah yang mati...... kalau
yang akan mati?                                    kereta kancil dengan rusa berlanggar....mati lah
                                                   orang tu, kan-kan?
Soalan 17: Kenapa ayam lepas minum dia             Jawapan: Sebab dia fikir nak buang air kecil tak
dongakkan kepala.kalau makan tak pulak?            boleh-boleh.
Soalan 16: Mula-mula aku buka baju, lepas tu aku Jawapan: Pisang Goreng
sapu bedak, setelah badanku disapu bedak, aku pun
terjun kedalam tasik. Lalu aku mandi. setelah
selesai mandi, aku pun naik dari tasik. Siapakah
aku?
Soalan 15: Haiwan apakah perutnya di kepala,      Jawapan: Kutu ler...Sebab memang dok kat kepala
kakinya dikepala,bahkan mata dan mulutnya juga di orang!
kepala?
Soalan 14: Apakah hidupan yang masa kecilnya           Jawapan: Manusia! Semasa kecil merangkak, bila
berkaki 4, bila besar berkaki 2 kaki dan bila tua pula besar berjalan dengan dua kaki dan bila tua
berkaki 3?                                             bertongkat.
Soalan 13: Apakah haiwan yang berkaki 3?           Jawapan: Kuda cacat. Kalau tak cacat pasti
                                                   kakinya 4.
Soalan 12: Kenapa kebanyakkan motosikal            Jawapan: Kerana yang menciptanya orang jepun.
namanya YAMAHA?                                    Kalau arab yang cipta mungkin namanya
                                                   YAMAHMUD.
Soalan 11: Apa perbezaan antara orang kurus dan    Jawapan: Orang kurus makan hati, orang gemuk
orang gemuk?                                       makan tempat.
Soalan 10: Haiwan apakah yang paling tidak         Jawapan: Kutu, kerana sering memijak-mijak
sopan?                                             kepala orang.
Soalan 09: Kenapa koboi mexico kalau berjalan      Jawapan: Takkan nak bawak piano pulak! besar
sering membawa gitar?                              tuh!
Soalan 08: Seorang lelaki memakai pakaian serba Jawapan: Waktu itu adalah siang hari bukannya
hitam, seluar hitam, kasut hitam, sarung kaki     malam!
hitam, sarung tangan hitam, dan kacamata hitam.
Ia berjalan di sebuah lorong hitam. Seluruh lampu
di lorong itu padam. Kemudian, sebuah kenderaan
berwarna hitam dengan lampu yang juga padam
meluncur memasuki lorong. Namun tepat di depan
lelaki itu kenderaan berhenti. Bagaimana mungkin
pemandu kenderaan itu boleh melihat lelaki serba
hitam itu?
Soalan 07: Badannya keras tapi kurus, tidak        Jawapan: Anak mancis daaa.
mempunyai tangan dan berkepala hitam, Apa tu?
Soalan 06: Ada sebuah laut besar, dekat laut ada   Jawapan: Orang tu le penipu besar, mana ada
kapal besar, dalam kapal besar ada rumah besar,    rumah dalam kapal... ha...ha...ha..
dalam rumah besar ada orang besar, antara
bebanyak ni apa paling besar?
Soalan 05: Apa yang terjadi jika Graham Bell tidak Jawapan: Perjalanan anda tidak akan terganggu
menciptakan telefon?                               oleh kerja-kerja menggali jalan oleh TELEKOM
Soalan 04: 10 ekor burung sedang terbang, tiba-  Jawapan: Kerana 4 ekor burung itu menutup
tiba berdentum guruh dengan kuat. 6 ekor burung  telinga dengan kepaknya dan menyebabkan ia tidak
terus terbang tanpa masaalah,namun 4 ekor burung dapat terbang seperti biasa.
telah jatuh kebumi. Soalannya: Kenapa 4 ekor
burung itu jatuh kebumi?
Soalan 03: Binatang apakah yang paling kaya        Jawapan: Beruang (sebab binatang ni ber wang)
didunia?
Soalan 02: Ikan apakah yang separuh jawa dan       Jawapan: Ikan Belukang kerana "Blue" adalah
separuh inggeris?                                  perkataan inggeris, "Kang" adalah perkataan Jawa.
Soalan 01: Apa orang islam arab kata jika: 1-       Jawapan: Mereka akan kata. 1-Inna lillahi wa ina
Seorang pekerja jatuh bangunan lalu mati... 2-      ilahi roo jiuun. 2- Astagh firullah hal azim. 3-
Seorang wanita berlari keliling padang tanpa seurat Alhamdulillah.
benang... 3- Gaji anda akan dinaikkan 30% bulan
depan.



Contoh karangan UPSR _ http://karangan.upsr.net/

				
DOCUMENT INFO
Shared By:
Categories:
Tags:
Stats:
views:20
posted:4/10/2012
language:Malay
pages:4